Ūdenssaimniecības attīstības projekta darbi turpinās arī ziemā un COVID-19 laikā
Vērtējot Eiropas Savienības Kohēzijas fonda
līdzfinansētā projekta “Jūrmalas ūdenssaimniecības attīstība IV kārta”
īstenošanas gaitu, var teikt, ka šobrīd esam sasnieguši zināmu kulminācijas
punktu. Pēc ilgstošām iepirkuma procedūrām, ir noslēgti visi projektā
paredzētie būvdarbu līgumi un uzsākta to īstenošana. Līgumiem, kas tika
noslēgti pagājušā gada pirmajā pusē līdz šī gada vasarai jau jābūt pabeigtiem,
tai skaitā ar atjaunotu ceļa segumu. Tas, protams, rada zināmus šķēršļus
transporta kustībai, tomēr SIA “Jūrmalas ūdens” sadarbībā ar visiem projektā
iesaistītajiem būvdarbu veicējiem, ik dienas meklē labākos risinājumus, lai
pilsētā nodrošinātu ērtāku pārvietošanos, par spīti apjomīgajiem būvdarbiem.
Kā jau esam informējuši
iepriekš, katram no noslēgtajiem būvdarbu līgumiem izpildes termiņš ir viens
gads no darbu uzsākšanas brīža. Ievērojot to, ka visi līgumi šobrīd tiek veikti
vienlaikus, tas rada situāciju, ka intensīvo būvdarbu laiks ir salīdzinoši īss
un kaut arī projektā kopā jāizbūvē 82 km ūdensvada un 91 km sadzīves
kanalizācijas novadīšanas tīklu, to izbūves laiks varētu iekļauties 1,5–2 gadu
laikā, no kuriem viens gads jau gandrīz sekmīgi aizvadīts. Tāpēc atkārtoti
lūdzam visus Jūrmalas iedzīvotājus, kā arī pilsētas viesus, apzināties šo darbu
nozīmību un šajā laikā pieciest neērtības, kas rodas būvdarbu dēļ. Tīra vide
nākotnē mums apkārt to attaisnos ilgtermiņā.
Šī ziema būvdarbu veicējiem
neļauj atslābt, jo kaut arī iepriekšējo gadu ziemas viesa cerības, ka Jūrmalā
rakt var visu cauru gadu, esam sagaidījuši gan bargus salus, gan dziļu sniegu.
Tas, protams, rada papildus veicamās darbības, tomēr visi būvnieki turpina
darbus un atzīst, ka ir sarežģītāk, bet pagaidām nav neiespējami. Projektā uz
ziemas periodu ir atlikta ceļu segumu atjaunošana, tomēr ūdenssaimniecības
tīklu izbūve turpinās. Darbu veikšanas atbilstību intensīvi vērtē arī
būvuzraugu komandas, kas ikdienā apseko darbus objektā. Ielās, kur līdz ziemas
sākumam neizdevās atjaunot ceļa segumu pēc tīklu izbūves, tas tiks darīts
pavasarī, tiklīdz gaisa temperatūras būs piemērotas darbu veikšanai.
Pagājušo gadu zināmā mērā
jau pavadījām Covid-19 zīmē, kas arvien vēl turpinās. Protams, ka savu ietekmi
tas atstāja arī uz projekta ieviešanu, jo šajā laikā regulāri attālināti
tiekoties sapulcēs, no būvdarbu veicējiem tiek saņemta informācija par
saslimšanas vai kontaktpersonu gadījumiem, kas apgrūtina brigāžu darbu.
Neskatoties uz grūtībām, visi līgumi rit savu gaitu un darbi turpinās. Par to
noteikti esam pateicīgi būvnieku komandām. Raksta noslēgumā apkopotas
intervijas ar darbu veicējiem, kas vistiešāk parāda būvdarbu specifiku, un
ikdienas izaicinājumus, tomēr neskatoties uz tiem, viņi pauž gatavību izvirzīto
mērķi sasniegt.
Kā jau iepriekš esam
informējuši, aicinām iedzīvotājus pārliecināties par pievadu un atzaru
izvietojumu iepretī savam īpašumam. Kaut arī būvprojekta izstrādes laikā
ikviens tika uzrunāts precizēt izvietojumu, ikreiz, kad būvnieka traktors uzsāk
darbus jaunā ielā, saņemam iesniegumus par pievadu un atzaru vietas izmaiņām.
Kaut arī katru situāciju analizējot tiek rasts kompromiss, šāda sistēma
apgrūtina darbu būvniekam. Jāatzīmē, ka ir bijuši gadījumi, kad iedzīvotāja
iesniegums nav īstenojams, jo darbi attiecīgajā posmā jau pabeigti. Tāpēc
atkārtoti lūdzam iedzīvotājus plānot sava īpašuma pieslēgumu laikus, jo tā
pirmais solis ir ērta un izdevīga pievada un atzara atrašanās vieta uz ielas.
Nākamais solis ir tehnisko noteikumu pieprasīšana, par ko detalizēta
informācija pieejama www.jurmalasudens.lv.
Dažkārt SIA “Jūrmalas
ūdens” saņem pārmetumus no iedzīvotāju puses, ka nav paredzēti atzari 100%
visiem zemesgabaliem. Ar šo skaidrojam situāciju, ka zemesgabalu izveide ik
dienas ir mainīga, savukārt būvprojekta izstrāde notika jau iepriekš. Papildus
tam Kohēzijas fonda līdzfinansējuma piesaistes noteikumi ir dzelžaini un
priekšrocība ir zemesgabaliem ar esošu apbūvi, kur mājsaimniecībā ir deklarēti
Jūrmalas iedzīvotāji. Kaut arī vēl arvien pilsētā ir iedzīvotāji, kuriem
pieslēgumu nav iespējams nodrošināt ne līdz īpašuma robežai, ne arī pa
piegulošo ielu, tīklu izbūve varētu turpināties arī nākamajā struktūrfondu
periodā, tomēr tam vēl ir daudz nezināmo faktoru. Tāpēc īpaši aicinām iedzīvotājus,
kuriem pēc īstenotajiem būvdarbiem ir iespēja savam īpašumam nodrošināt
ūdenssaimniecības pakalpojumus, to realizēt. Esam gandarīti, ka pēc Jūrmalas
ūdenssaimniecības attīstības projekta II un III kārtas realizētie pieslēgumi ir
robežās no 90 līdz 99%, kas parāda to, ka iedzīvotāji novērtē iespēju saņemt
SIA “Jūrmalas ūdens” pakalpojumus. Izsakām pateicību ikvienam jūrmalniekam,
kurš ir ieguldījis savā īpašumā, lai rūpētos par tīru vidi sev apkārt.
Darba
plānus ietekmē
COVID–19
Taču aiz visiem redzamās
būvnieku aktivitātes slēpjas ne viena vien problēma, ar kuru būvniekiem šobrīd
ir jāsaskaras un jāmeklē risinājums. Tā PS “RERE VIDE 1” darbu vadītājs
Mikus Laukšteins, jautāts, vai ziemas apstākļi netraucē būvdarbu virzību,
atzīst: "Šobrīd būvniecību kavē nevis sals vai sniegs, bet ārkārtējā
situācija, kas ir visā pasaulē — COVID-19. Tas ietekmē, un varbūt mums būs
nepieciešams ilgāks laiks visu būvdarbu pabeigšanai, nekā sākotnēji bijām
iecerējuši." Arī SIA "Monum" projektu vadītājs Alģirds Balta atzīst,
ka pandēmija ir ietekmējusi iecerētos darba plānus — tikko kā brigādē ir
kontaktpersona, pat ja viņš pats nav slims — viņš jāizņem no brigādes.
Līdz ar to brigāde vairs nav pilna, un ir jāsāk pārformēt brigādes.
"Kovids ietekmē stipri. Mums pat viena brigāde visa bija slima. Tagad
saslima viens brigadieris. Rezultātā mēs vairs nerokam trasi, bet strādājam ar
pievadu izbūvi. Tikmēr dienas, stundas iet mazumā. Tāpēc ir jāmeklē jauni
darbinieki, jāpārformē brigādes. Bet tā kā tie ir mums nepazīstami cilvēki, tad
nezinām, kāda līmeņa kvalitātē viņi ir spējīgi strādāt. Papildus arī cilvēkam
pašam paiet vairākas dienas, kamēr iepazīst darba specifiku," pauž A.
Balta.
Savukārt SIA "Ostas
celtnieks" projektu vadītājs Uģis Vecvagars atzīst, ka viņiem šai ziņā šobrīd
ir paveicies: "Kovids mūs, par laimi, pagaidām neskar, un paldies dievam.
Dezinfekcijas līdzekļi ir izdalīti, maskas arī visi saņēmuši. Varbūt tas
palīdz."
Traucē
ilgstošs sals un lietus
Savukārt SIA
"Monum" pārstāvis atzīst, ka arī ilgstošāks sals kavē raitu plānoto
būvdarbu izpildi: "Kad divas dienas pēc kārtas vidēji bija -12°C, tad tās
arī nostāvējām." Tomēr laikapstākļi šobrīd nav lielākais darbu kavēklis,
jo uztraukties vajadzēs tikai tad, ja pastāvīgi būs kādi -7°C. Tad nedēļas vai
divu laikā sasals biezāka zemes
virskārta. "Kad bija lielāks sals, tad sasala 40 centimetri zemes
virskārtas, bet lielajiem ekskavatoriem tas netraucē strādāt," pauž
Alģirds Balta. Arī sniega daudzums kā
tāds, kamēr vien tas strauji nesāk kust, būvdarbus sevišķi neietekmējot.
Ceļu būves firmas SIA
"Binders" būvdarbu vadītājs Harijs Raciborskis atzīst, ka pašlaik
zeme vēl nav tik traki sasalusi, lai ietekmētu darba gaitu: "Ja nebūs tādu
mīnusu, kādi bija tās pāris dienas, tad darbi sala dēļ nekavēsies. Šobrīd gan kādu
nedēļu uz priekšu prognozē, ka tādi būs, — tad skaidrs, ka darbi uz kādu
mirkli būs jānoliek mierā." SIA "Binders" pārstāvis šobrīd
vairāk uztraucas par lietu, slapjo sniegu un jau uzsnigušā sniega kušanu, jo
tad tranšejas ir pilnas ar ūdeni, bet, piemēram, "adatas" gruntsūdens
pazemināšanai cilvēki skalo iekšā ar rokām: "Tad nevajag nekādus kovidus,
tāpat visi kā mušas man būs uz slimības lapām. Neviens jau nav no dzelzs."
Būvfirmu pārstāvji
piebilst, ka gadījumos, kad darbi laikapstākļu dēļ tiek apturēti, tranšejas
iespēju robežās vai nu tiek aizbērtas, vai arī norobežotas.
Cilvēki
aktīvi interesējas par pieslēgumiem
Lai arī kopumā ziemas
mēnešos cilvēki izrāda mazāku
interesi par pieslēgumu izbūvi centralizētajiem ūdensvada un kanalizācijas
tīkliem, tomēr arī tagad daudzi steidz precizēt pieslēgumu izbūves vietas. Kā
atzīst Aļģirds Balta, ļoti daudzi, kā izskatās, ir attapušies, ka izdevīgāk
pieslēgumu būtu izbūvēt citā vietā, nekā iepriekš saskaņots: "Mums
uzņēmumā ir cilvēks, kas nepārtraukti strādā, tikai lai fiksētu šīs izmaiņas un
nepalaistu garām kādas iedzīvotāju vēlmes."
Arī Uģis Vecvagars atzīst,
ka par pieslēgumu pievadu izbūves vietām joprojām ir vērojama liela interese:
"Rudenī, protams, cilvēki nāca vairāk, un mēs saskaņā ar instrukcijām viņus
sūtījām pie "Jūrmalas ūdens" Projektu ieviešanas vienības
speciālistiem. Šobrīd jau arī ik pa laikam nāk vai zvana, bet laikam jau
iedzīvotāji paši ir sazinājušies ar "Jūrmalas ūdeni", jo mēs diezgan
regulāri saņemam izmaiņas un papildinājumus projektā." SIA "Ostas
celtnieks" pārstāvis arī pauda, ka salīdzinoši ar citiem šādiem projektiem
citviet, Jūrmalā ir vērojama lielāka interese. Tas, viņaprāt, varētu būs
saistīts ar faktu, ka "Jūrmalas ūdens" pieslēguma projektus izstrādā
bez maksas. Interesanti, ka Latvijā ir pašvaldības, kas prasa maksu arī par
pašu pieslēguma faktu. Jūrmalā tas ir bez maksas.
Jauno
ūdensvadu radītās problēmas
SIA "Binders"
pārstāvis, runājot par sadarbību ar iedzīvotājiem, pauž, ka aktīvie būvdarbi
organizēti tā, lai visi tiek mājās: "Visi tiek informēti, kad paraksimies
gar viņu mājām. Pastāstām, no kuras puses viņiem tuvākajā laikā būs ērtāk
piebraukt pie mājas, kur uz pāris dienām labāk nolikt mašīnu, ja nu gadījumā
tomēr pa vārtiem netiek iekšā. Tā ka viss tiek kontrolēts un organizēts."
Viņš arī atzīst, ka pārsvarā visi iedzīvotāji ir saprotoši un nav bijušas
problēmas ar komunikāciju: "Ar visiem var visu sarunāt. Cilvēkam pastāsta,
ka rok jau priekš viņa, un ka viņam būs ūdens un kanalizācija."
Sarežģītāka situācija ir
tad, kad jaunizbūvētos ūdensvada posmus pieslēdz pie esošajiem — šis
brīdis ir saistīts ar ūdens padeves pārtraukumu kādam rajonam, un tas pats par
sevi jau rada problēmas. M. Laukšteins: "Noslēdzam ūdeni un pēc pieslēguma
fiksācijas slēdzam atkal klāt. Šādos gadījumos parasti rodas saduļķojums, un
tad, protams, vajadzīga "Jūrmalas ūdens" speciālistu palīdzība —
viņi brauc, taisa vaļā hidrantu un attiecīgo posmu izskalo."
Arī SIA "Ostas
celtnieks" projektu vadītājs Uģis Vecvagars atzīst, ka bez saduļķojuma
neiztikt: "Savienojot cauruļvadus, kaut kur uz laiku mainās plūsmas
virzieni, to stiprums... Problēmas ir bijušas."
SIA "Jūrmalas
ūdens" par ūdens atslēguma vietām un rajoniem, kur pēc tiem varētu būt
ūdens saduļķojums, informē gan www.jurmalasudens.lv, gan www.jurmala.lv, gan
www.jurmalasvards.lv, kā arī sociālo tīklu kontos Facebook
(ww.facebook.com/jurmalasudens) un Twitter (Jurmalas_Udens).
Lai arī ūdens saduļķojums
pieslēguma/atslēguma situācijās ir gandrīz neizbēgams, SIA "Jūrmalas
ūdens" aicina iedzīvotājus ziņot, ja saduļķojums ir ilgstošs. Nevajag
gaidīt brīdi, kad var tikt nodarīts kaitējums, piemēram, sadzīves tehnikai.
Informāciju var sniegt, rakstot uz e-pastu info@jurmalasudens.lv vai
zvanot SIA “Jūrmalas ūdens” Avārijas dienestam pa tālruni Dzintaru iecirknim
(no Priedaines līdz Asariem): 80205004; 67751045, 67811380 vai Kauguru
iecirknim (no Vaivariem līdz Ķemeriem): 80205006; 67733188.
Lai arī šobrīd ir ziemas
vidus, projekta "Jūrmalas ūdenssaimniecības attīstība IV kārta"
būvdarbu līgumu izpilde joprojām notiek gandrīz visos pilsētas rajonos. Līdz ar
to arī daudziem iedzīvotājiem uz laiku ir sarežģīta piebraukšana pie mājas,
speciālās tehnikas troksnis aiz loga un citas neērtības. Taču šā brīža būvnieku
aktivitāte, neskatoties ne uz ziemas apstākļiem, ne COVID-19 problēmam, dod
cerības, ka drīz arvien vairāk iedzīvotāju būs iespēja pieslēgties un
izmantot centralizētā ūdensvada un
kanalizācijas tīkla priekšrocības un ērtības.
|