|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jūrmalas ūdenssaimniecības attīstība (Projekta I kārta, ID Nr.2001/LV/16/P/PE/008) MērķiSagatavojot Tehniski ekonomisko pamatojumu 2000.gadā, tika veikta detalizēta ūdenssaimniecības perspektīvās attīstības analīze. Par vispārējo mērķi tika izvirzīta augstas kvalitātes ūdens piegāde patērētājiem, kā arī notekūdeņu savākšana un attīrīšana, nepiesārņojot virszemes un pazemes ūdeņus, atbilstoši nacionālo un ES normatīvo aktu prasībām. Šie politikas mērķi nav mainījušies un ir spēkā arī šobrīd. Kā projekta konkrētie mērķi tika izvirzīti sekojoši:
Projekta sadalījums
Priekšizpēte 1999. – 2000.1999. gadā Jūrmalas pilsētas dome sadarbībā ar Vides
ministriju un SIA „Jūrmalas ūdens” uzsāka ūdenssaimniecības attīstības projekta
sagatavošanu, piesaistot tā realizācijai nepieciešamo tehnisko palīdzību un
investīcijas no vietējiem un starptautiskiem avotiem. 2000. gadā tehniski
ekonomiskajā pamatojumā tika izstrādāta Jūrmalas ūdenssaimniecības
attīstības ilgtermiņa investīciju programma laika periodam līdz 2015. gadam. Tajā pēc esošās situācijas analīzes un vairāku alternatīvu attīstības variantu
salīdzinājuma tika noteikts īstenojamais ūdensapgādes un notekūdeņu
kanalizācijas sistēmu attīstības plāns. Tā kā finansējums bija ierobežots, tika
izvirzītas prioritārās projekta komponentes, kuras iekļāva projekta I kārtā. Projekta I kārtā paveiktais
Kopumā vērtējot
projekta I kārtas ietvaros sasniegto rezultātu atbilstību sākotnēji
izvirzītajiem mērķiem jāsecina, ka tie ir izpildīti pilnībā un atsevišķās
komponentēs pat pārpildīti. Programmas rezultāti ir veicinājuši Jūrmalas
ūdenssaimniecības pakalpojumu atbilstību Eiropas Savienības attiecīgo
direktīvu, nacionālo normatīvo aktu prasībām un pašvaldības stratēģisko
plānošanas dokumentu pamatnostādnēm. Papildus sākotnēji plānotajam, tika veikta
arī visu Jūrmalas kanalizācijas vadu ar diametru lielāku par 200mm televīzijas
inspekcija, kas ļāva precīzi noteikt to tehnisko stāvokli un plānot turpmākos atjaunošanas
darbus. Šī informācija ir izmantota projekta II kārtā atjaunojamo vadu saraksta
apkopošanā. Tika veikta arī Dzintaru ūdenstorņa rekonstrukcija, kas sākotnēji
nebija iekļauta tehniski ekonomiskajā pamatojumā kā I kārtas prioritāte.
Notekūdeņu sistēmas būtiskākais uzlabojums ir Ķemeru NAI slēgšana un tās notekūdeņu novadīšana uz jaunizbūvētajām Slokas NAI. Papildus pieslēgumi kanalizācijas sistēmai nodrošināti Slokas rajonā dzīvojošajiem iedzīvotājiem. Veikta arī stratēģiski svarīgāko sūkņu staciju rekonstrukcija, kas pārsūknē lielāko daļu notekūdeņu uz Slokas NAI, tādējādi paaugstinot to energoefektivitāti. Vājāko kanalizācijas tīkla posmu rekonstrukcija novērsa potenciālos pilsētas ceļu infrastruktūras bojājumus, samazināja infiltrāciju un tādējādi arī attīrāmo notekūdeņu apjomu un tā attīrīšanas izmaksas. Kanalizācijas pašteces vadu televīzijas inspekcija uzlaboja cauruļvadu caurlaides spēju. Fizisko indikatoru izpildeProjektā ietverto fizisko indikatoru izpilde parādīta sekojošā tabulā:
Realizētie darbi projekta pirmās kārtas ietvaros ir uzlabojuši dzeramā ūdens kvalitāti, paaugstinājuši dzeramā ūdens padeves drošību un nodrošinājuši ilglaicīgi stabilu ūdens piegādi lielākajām pilsētas ūdensapgādes sistēmas daļām. Projekta laikā tika apvienotas Kauguru un Slokas ūdensapgādes sistēmas. Veikta tīklu rekonstrukcija, kurā uzlabota dzeramā ūdens kvalitāte pie patērētāja, samazināts ūdens zudumu apjoms tīklā, kā arī palielināta sistēmas drošība. FinansējumsProjekta I kārtas kopējais finansējums bija
vairāk nekā 25 miljoni eiro, kas tika dalīts 2 daļās – attiecināmajās un
neattiecināmajās izmaksās. Attiecināmās izmaksās bija tā projekta daļa, kura
tika līdzfinansēta no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda 75% apjomā. Savukārt
neattiecināmo izmaksu segšanai tika piesaistīti citi starptautiskie un vietējie
dāvinājuma un aizdevuma finanšu avoti. Visu finansētāju uzskaitījums ir
sekojošs: Eiropas Savienības Kohēzijas fonds, valsts budžets, Vides
aizsardzības fonds, Zviedrijas Staptautiskā attīstības aģentūra (SIDA),
Ziemeļvalstu vides finanšu korporācija (NEFCO) dāvinājums un kredīts
(kredītņēmējs SIA „Jūrmalas ūdens”), Eiropas Investīciju banka (kredītņēmējs
SIA „Jūrmalas ūdens”), Jūrmalas pilsētas dome, SIA „Jūrmalas ūdens”.
Atbilstība Eiropas Savienības direktīvāmPēc projekta I kārtas īstenošanas Jūrmalas pilsētas ūdenssaimniecības sistēma vēl nenodrošina visas ES direktīvu, nacionālo normatīvo aktu un standartu prasības, jo: 1. tikai 75% no iedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja izmantot centralizētas ūdensapgādes sistēmas pakalpojumus. Pārējie iedzīvotāji izmanto seklās akas, kuras ir pakļautas virszemes ūdeņu piesārņojumam, tādēļ ūdens kvalitāte šajos avotos nav zināma. Nepieciešama tīklu paplašināšana, nodrošinot nepieslēgtos pilsētas rajonus ar kvalitatīvu dzeramo ūdeni; 2. tikai 74% no iedzīvotājiem ir nodrošināta iespēja izmatot centralizētus notekūdeņu savākšanas un attīrīšanas pakalpojumus. Centralizēto sistēmu neizmantojošie iedzīvotāji notekūdeņus novada izsmeļamajās bedrēs, kuru kvalitāte ne vienmēr ir atbilstoša, tādēļ pastāv gruntsūdeņu piesārņojuma risks. Nepieciešama tīklu paplašināšana, lai nodrošinātu nepieslēgtos pilsētas rajonus ar pakalpojumiem; 3. sērūdeņraža korozijas un neatbilstošu cauruļvadu materiālu izvēles dēļ, esošo kanalizācijas tīklu stāvoklis rada palielinātus ekspluatācijas izdevumus tādā veidā sekmējot nevajadzīgu elektroenerģijas patēriņu pārsūknējot un attīrot infiltrācijas ūdeņus, kā arī citu resursu patēriņu. Nepieciešama kanalizācijas tīklu rehabilitācija; 4.
vairāku kanalizācijas sūkņu staciju būvkonstrukcijas ir sliktā stāvoklī, kas
samazina sūkņu staciju drošumu un palielina elektroenerģijas un citu resursu
patēriņu. Nepieciešama šo sūkņu staciju būvkonstrukciju rehabilitācija;
5. sagatavotā dzeramā ūdens kvalitāte pēc projekta I kārtas realizācijas tikai daļēji atbilst prasībām, jo ūdenī ir paaugstināts sulfātu saturs. Nepieciešama ūdens sagatavošanas procesa tālāka uzlabošana; 6. lai arī ūdens tiek attīrīts atdzelžošanas iekārtās atbilstoši prasībām, ne vienmēr pie patērētāja tas atbilst noteiktajām prasībām. Ūdens pasliktināšanos tīklos izraisa vecāko tīkla posmu korozija. Nepieciešama atsevišķu ūdensapgādes tīkla posmu rekonstrukcija; 7. neizmantotās artēziskās akas vēl nav tamponētas, tādēļ pastāv gruntsūdeņu piesārņošanās risks. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|