Neērtības būs dienu, nedēļu, bet ērtības - uz gadu gadiem
Pavasarī
tika pabeigts darbs pie Jūrmalas pilsētas ūdenssaimniecības attīstības IV kārtas pirmā posma projekta izstrādes, ko
veica SIA “AQUA-BRAMBIS” - ūdensapgādes un
kanalizācijas konsultantu-projektētāju grupa. Šis uzņēmums Latvijā darbojas jau
no 1991. gada un strādā tikai un vienīgi ūdenssaimniecības jomā.
Par
to, kā veicās projektēšanas darbi Jūrmalā, kāda bija saskarsme un attiecības ar
jūrmalniekiem, stāsta SIA “AQUA-BRAMBIS” projektētājs Guntars Maļina un
SIA “Jūrmalas ūdens” projektu ieviešanas vienības vadītājs Aivars Kamarūts.
Guntars Maļina: Ar Jūrmalu mums ir
ilgstoša sadarbība. Sākumā mēs strādājām ārzemju firmu paspārnē, zem viņu
firmas startējām dažādos konkursos un mācījāmies no viņiem kā jāstrādā…
Samācījāmies un tagad jau konkursos startējam paši. Paši jau gudri un spēcīgi.
Runājot
par IV kārtu, viss sākās jau ar tehniski ekonomisko pamatojumu – tika
izstrādāts attīstības plāns un identificētas lietas, kas ir vajadzīgas pilsētai
– runa bija par aglomerācijām gan kanalizācijas, gan ūdensvada tīkliem.
Esošie
likumdošanas normatīvie dokumenti nosaka, ka, piemēram, kanalizācijas sistēmas
aglomerācija ir teritorija, kurai ir tehniski ekonomiskais pamatojums ierīkot
kanalizācijas tīklus. Tiek noteikts, cik attiecīgajai ielai vai rajonam ir
nepieciešama nauda un vai tas ir finansiāli izdevīgi. Dažkārt šī aglomerācija
pārkāpj konkrētās administratīvās pašvaldības robežas, bet citkārt šī
aglomerācija nepārklāj visu pašvaldības teritoriju.
Te
jāpiebilst, ka arī tām atsevišķajām mājsaimniecībām, kas neietilpst
aglomerācijā (paliek ārpus attīstības plāniem), ir jābūt normatīvajiem aktiem
atbilstošai kanalizācijas sistēmai, atbilstošai vides aizsardzības prasībām.
Tas, kādas tās ir šobrīd, jau ir cita lieta…
Aivars Kamarūts: Viensētām šie noteikumi
nav tik drakoniski, taču arī tur netiek pieļauta gruntsūdeņu piesārņošana, vai tāda saimnieciskā darbība,
kas apdraud apkārtējo vidi. Piemēram, esmu viensētā un, mašīnai eļļu mainot,
veco eļļu tagad gāzīšu zemē. Nē! Vides aizsardzības noteikumi ir jāievēro
pilnīgi visiem, neatkarīgi no tā vai pilsēta ir atvilkusi līdz tavai
saimniecībai kanalizācijas tīklus vai nav.
Līdzīgi
nosacījumi attiecas arī uz ūdensapgādes sistēmas aglomerāciju?
Guntars Maļina: Kanalizācijas sistēmas aglomerācija ir viena
lieta, ūdenssaimniecības aglomerācija ir cita. Ūdensvada sistēmai mēs
neidentificējam šo aglomerāciju kā tādu, taču tāpat tiek veikti aprēķini, kur
ir izdevīgi to ievilkt un kur nē.
Protams,
ka ir uzstādījums, ka pašvaldībai ir jānodrošina šis pakalpojums visiem.
Dzeramais ūdens jo īpaši. Jūrmalā šī pakalpojuma nodrošināšanu pašvaldība ir
deleģējusi SIA “Jūrmalas ūdens”. Tad nu
“Jūrmalas ūdens” to visu arī dara – sākot ar realizāciju un beidzot ar
ekspluatāciju.
Lai
to visu paveiktu “Jūrmalas ūdenim” ir nepieciešami daudz dažādu pakalpojumu, un
mūsu darbs ir tikai viena daļiņa no visiem – vēl ir būvniecība, autoruzraudzība,
konsultācijas utt.
Aivars Kamrūts: Projektēšana tomēr ir pats pamats visam
darbam kopumā.
Guntars Maļina: Latviešiem ir labs teiciens – kā iejūgsi, tā
brauksi. Projektēšana ir šī iejūgšana. Tā, kā jau teica Aivars, ir ļoti
nozīmīga daļa šajā lielajā kopdarbā, jo, ja centīsies kaut ko ietaupīt uz
projektēšanu, tad tas vēlāk var desmitkārtīgi izmaksāt jau būvniecības stadijā.
Aivars Kamrūts: Tas “desmitkārtīgi” ir vēl
tā maigi teikts. Mūsu situācijā, kad ir ES finansējums un saņemšanas noteikumi
ir tik drakoniski, tad kļūdas cena ir milzīga, pat neaprēķināma. Respektīvi - var
palikt bez pakalpojuma, tev viss ir jāatmaksā, sistēma var nedarboties.
Atgriežot iztērēto naudu tev ir sistēma, kura nedarbojas un kurai vairs nav
līdzekļu, lai to saremontētu un sakārtotu…
Guntars Maļina: Visdrīzāk šādos gadījumos
sistēma darbosies, bet darbosies katastrofāli slikti. Parasti plānotāju un
projektētāju kļūdas beidzas ar šīs sistēmas būvniecības papildus darbiem, vai
uzlabošanu, vai pārāk lielām ekspluatācijas izmaksām.
Aivars Kamrūts: Te jāņem vērā arī tas, ka
pēc konstatētajām kļūdām, tev ir ne tikai jāatgriež fondu līdzekļi, bet arī
jāsamaksā būvniekiem par darbu un vēl jārēķinās ar lielām ekspluatācijas
izmaksām.
Spēles
noteikumi ir zināmi un, ja mēs esam tos akceptējuši (iespējams, tāpēc, ka nav
cita finansējuma avota), tad ar tiem ir jārēķinās.
Guntars Maļina: Ūdenssaimniecības
attīstībā nepieciešams ieguldīt lielus līdzekļus ne tikai Jūrmalā, bet visā
valstī. Pašiem šādas naudas mums nav – mēs neesam tik bagāti. Tarifi ir tādi,
kā ir, un mēs šobrīd ar tiem nevaram plānot mega attīstības projektus.
Uzturēšanu jā, bet attīstībai nepietiek. Tāpēc, ja ar ES fondu palīdzību
pilsētai ir iespējams nodrošināt ar ūdenssaimniecības pakalpojumiem vēl 20 – 30
% iedzīvotāju, tad tā ir unikāla iespēja, kuru nedrīkst neizmantot. Tāpēc ir apsveicami,
ka “Jūrmalas ūdens” ar to nodarbojas, un sekmīgi ar to nodarbojas.
Mūsu
uzņēmums ir darbojies lielākajās Latvijas pašvaldībās - Rīgā, Daugavpilī,
Jēkabpilī, Cēsīs un Jūrmalā. Es strādāju šajā nozarē 16-17 gadus un varu teikt,
ka pirmsākumos projekti bija jēlāki, bet arī tie nosacījumi bija vienkāršāki.
Tad visi mācījās, visiem gāja vienādi. Tagad, kad ir jau III un IV kārta, visās
pilsētās projekta ieviešanas vienības ir izaugušas un apguvušas spēles
noteikumus, un visas darbojas diezgan veiksmīgi. Par “Jūrmalas ūdens” projektu
ieviešanas vienības cilvēkiem varu teikt tikai tos atzinīgākos vārdus.
Varu
tikai piekrist savulaik VARAM pārstāvja teiktajam, ka šajā projektā Jūrmala ir
līdere apgūto līdzekļu apjoma ziņā. Ja apskatīsimies pilsētas karti, tad tur
arī ir izskaidrojums, kāpēc. Salīdzinot Jūrmalu ar Daugavpili vai Jēkabpili, Jūrmala
ir ļoti, ļoti gara un tās apbūves blīvums ir ļoti zems. Jūrmalā pārsvarā ir
savrupmāju apbūve ar mazām, šaurām ieliņām (izņemot Kaugurus, bet tur jau viss
ir vairāk vai mazāk sakārtots). Tad nu iedomājieties, vai mums vajag izbūvēt
komunikācijas ielā, kur ir piecstāvu ēkas ar 1000 dzīvokļiem, vai 100 ielās,
kur ir 500 iedzīvotāju. Respektīvi, investīcijas uz vienu iedzīvotāju ir krietni
lielākas, tas tīklu garums, kas ir nepieciešams, ir milzīgs. Tas izskaidro gan
ekspluatācijas izmaksas uz vienu kubikmetru ūdens, gan būvizmaksas un beigās -
arī tarifu lielumu. Tas arī izskaidro, kāpēc investīciju apmērā Jūrmala ir
līdere. Jau no padomju laika Kauguriem un Slokai bija centralizētais ūdensvads
un kanalizācija, jo tur šīs komunikācijas sabūvēja reizē ar lielajām ēkām.
Privātmāju rajonos neviens pa ielām šos tīklus nebūvēja. Tagad “Jūrmalas ūdens”
cenšas nodrošināt ūdenssaimniecības pakalpojumus arī privātmāju masīvam, sākot
ar Priedaini un tālāk jau visā Jūrmalā.
Kādas ir
Priedaines īpatnības?
Guntars Maļina: Tur šādu komunikāciju
iepriekš vispār nebija. Toties tur ir plašas ielas, bez dažādām cita veida
komunikācijām, - tas atvieglo darbu. Sarežģītākais ir ūdensvada pievilkšana –
tas jāvelk pāri Lielupei. Kanalizācija tiks pievienota spiedvadam uz “Rīgas
ūdens” attīrīšanas iekārtām turpat Priedainē.
Jāpiebilst,
ka Priedainē pieslēgties ūdensvadam ļoti vēlējās “Latvijas dzelzceļš”, kas tā
kā nebija paredzēts. Viņiem pašiem nāksies projektēt un izbūvēt tos 200 metrus
līdz pilsētas komunikācijām, jo ES finansētā projekta mērķis ir nodrošināt ar
ūdenssaimniecības pakalpojumiem iedzīvotājus, nevis komercuzņēmumus.
Runājot
par iedzīvotājiem, tad viņu attieksme ir ļoti dažāda. Ir cilvēki, kuri ļoti
priecājas par kanalizācijas sistēmas pieejamību, jo ūdens - tāds vai šitāds - visiem
jau ir. Iedomājieties, ja jums ir visām prasībām atbilstoša izsmeļamā bedre vai
bioloģiskās attīrīšanas iekārtas – tas nozīmē, ka katru mēnesi tās ir jāuztur,
jāapkalpo, jāmaksā tā nauda par izsūknēšanu. Pavisam drīz kanalizācijas tvertņu
izmantotājiem būs jābūt un jāvar uzrādīt līgumu ar apsaimniekotāju, un čekus,
kas apliecinās pakalpojuma izmantošanu. Centralizētās kanalizācijas sistēmas
gadījumā tas viss kļūst daudz vienkāršāks un beigās - arī lētāks. Jaunbūvju
gadījumos mēdz būt arī tā, ka cilvēki tikko ir investējuši tūkstošus ūdensvada
un kanalizācijas sistēmās, un viņiem neko nevajag.
Vislielākās
problēmas tomēr ir tur, kur ir vairāki īpašnieki vienuviet, domājamās daļas un
tā tālāk. Mūsu darba uzdevumā bija punkts par to, ka jāpanāk vienošanās ar
iedzīvotājiem par ūdensvada pieslēgumu un kanalizācijas izvadu pievilkšanas
vietām. Vīrs saka: man vajag šeit: sieva saka, nē – man tur aug rododendri. Tad
mēs skaidrojām, ka lieku 20 metru izbūve izmaksās 500 – 600 eiro vairāk. Tad nu
sieva ar vīru var vienoties. Trakāk ir ar kaimiņiem, jo tie savā starpā nespēj
vienoties. Tad nu mums bija jābūt arī diplomātiem, nevis tikai tehniski
domājošiem. Bija arī tādi, kas bija sarakstījuši garum garās depešas ar draudiem
par mums sūdzēties Hāgā…
Aivars Kamarūts: Ūdenssaimniecības attīstības projekts ir
sabiedriski nozīmīgs: lai nebūtu tā, ka viens kaimiņš piesārņo gruntsūdeņus,
bet otram turpat netālu ir ūdens ieguves vieta. Cilvēki bieži vien nemaz
nepamana un nezina, ka, neskatoties uz visām privātajām atdzelžošanas un
attīrīšanas iekārtām, krāna ūdens ne tuvu nav lietojams pārtikā, jo kaimiņš ir
piesārņojis gruntsūdeņus ar savu kanalizāciju.
Ja
cilvēks nopietni pieiet sava paša iegūtā ūdens attīrīšanai, tad viņam viens
kubikmetrs izmaksās daudz dārgāk nekā “Jūrmalas ūdens” piegādātais kubikmetrs.
Privātajam arī nebūs tie 200 metri dzeramā ūdens akas dziļuma, kas ir mums,
līdz ar to ūdens kvalitāte ir citādāka. Individuālās attīrīšanas iekārtas par
saprātīgu cenu nevar sasniegt to ūdens kvalitātes līmeni, kāds ir
sabiedriskajam ūdensapgādes uzņēmumam.
Tāpat
jāņem vērā, ka arī notekūdeņu aizvākšana nekad nav bez maksas. Ja valstī un
pilsētā tiks sakārtota notekūdeņu savākšana, tiks likvidēta neatbilstoša šo
ūdeņu novadīšana un apsaimniekošana, tiks likvidēts “kreisais” sūkņu transports,
tad viennozīmīgi lētāk un izdevīgāk būs pieslēgties centrālajiem tīkliem.
Guntars Maļina: Cilvēki jau aizmirst
aprēķināt visas izmaksas… neierēķina darba stundas utt. Ja profesionāli saliek
visu pa ailēm, tad privātais iznāk stipri dārgāk. Ja līdz tavam īpašumam ir atvilkts
centralizētā ūdensapgādes tīklu pievads, tad viennozīmīgi izdevīgāk ir
pieslēgties, jo tad tev pašam jāuztur tikai izlietne, pods un mājas iekšējās
caurules.
Kādi ir nākotnes
plāni? Par ko jūrmalniekiem vajadzētu padomāt?
Guntars Maļina: Jūrmalā mums patīk strādāt.
Tas ir tik forši - atbraukt uz kūrortpilsētu (smejas). Bet ja nopietni, tad
mūsu darbinieki ir arī jūrmalnieki, tāpēc labi izprot šī projekta nozīmību. Lai
arī es visai bieži atbraucu atpūsties, tomēr jāatzīst, ka Jūrmalu labāk pazīstu
pēc tīklu shēmām, nekā realitātē. Es pats neesmu bijis visās tajās ielās, kas
iekļautas projektā, bet mani kolēģi ir atbraukuši un izstaigājuši visas šīs
ielas un ieliņas.
Būtiskākais
tomēr ir tas, cik jūrmalnieki spēs pieslēgties šiem jaunajiem tīkliem. Viena
lieta ir izbūvēt ūdensvada un kanalizācijas tīklus un pievilkt pieslēguma galus
līdz īpašuma robežai. Otra lieta - iedzīvotāja mājasdarbs – izbūvēt pagalma
komunikācijas un pieslēgties. Tas, protams, prasa līdzekļus – citam tas ir lētāk,
bet citam dārgāk.
Aivars Kamarūts: Mēs jau cenšamies iedzīvotājus
atbalstīt. Vienkāršots būvprojektēšanas posms – tas vairs nav vajadzīgs.
Cilvēkiem tikai jāatnāk uz SIA “Jūrmalas ūdeni” (Promenādes iela 1A) un
jāuzraksta iesniegums par Tehnisko noteikumu izstrādi. Mūsu uzņēmuma darbinieki
bez maksas izstrādās vienkāršotos noteikumus un saskaņos ar visām atbildīgajām
instancēm. Tā ir sava veida vienas pieturas aģentūra.
Mums
ir vienošanās ar visām lielākajām bankām par īpaša, uz atvieglotiem noteikumiem
un zemākiem procentiem, kredīta piešķiršanu pieslēguma izbūvei. Vajadzības gadījumā arī “Jūrmalas ūdens”
var izbūvēt pieslēgumu, un iedzīvotāji var vienoties ar mums par apmaksas
kārtību.
Šobrīd
būvprojektēšana noslēdzas pirmajā posmā Majori – Priedaine. Projektēšanas darbi
norit otrajā posmā - Dubulti – Vaivari un trešajā posmā - Krastciems – Ķemeri.
Faktiski
pēc IV kārtas īstenošanas pieslēguma iespējas būs turpat vai 99% pilsētas
iedzīvotājiem. Pieslēgumu iespējas nu jau sāk pildīt ne tikai ekonomisku, bet
arī tādu kā sociālās vienlīdzības funkciju – šī iespēja ir jānodrošina visiem
jūrmalniekiem, lai gandrīz neviens vairs nevarētu teikt: kāpēc viņam ir, bet
man ne?
Projekta
īstenošana apliecina, ka ne visu var izteikt naudā un izdevīgumā. Ja mēs šo
projektu īstenošanā pieietu tīri no finansiālā izdevīguma viedokļa, tad, visticamāk,
trešdaļai pilsētas iedzīvotāju nebūtu iespējas saņemt kvalitatīvu ūdeni un
drošu kanalizācijas ūdeņu novadīšanu.
Te
vēl jāpiemin, ka Eiropa IV kārtas attīstības projektiem naudu dod tikai
kanalizācijas tīklu izbūvei. Pilsēta, dome ir tā, kas pieņem lēmumu un nodrošina
jūrmalniekus arī ar ūdens pakalpojuma saņemšanas iespējām.
Guntars Maļina: Vislielākās problēmas un
izaicinājumi bija un visilgāko laiku paņēma šaurās ielas un jau esošā
infrastruktūra, kas sabūvēta pilsētas ielās – gāzes vadi, elektrokabeļi,
telefona vadi un visādas citādas komunikācijas, kas bieži vien jau sākotnēji ir
ne pārāk veiksmīgi saprojektētas un izbūvētas. Teiksim tā – bieži vien
haotiski. Tagad, kad atnākam mēs un mums vajag ievilkt vēl divas komunikācijas
– kanalizāciju un ūdeni -, mums ir n-tās vietas, kur mēs esam spiesti atkāpties
no dažādām prasībām, kur mēs esam spiesti iet uz “Sadales tīkliem”, uz
“Latvijas gāzi” un bičoties par iespēju satuvināt komunikācijas, par to, ka mēs
iebūvēsim komunikācijas, nepārbūvējot viņu tīklus. Ir gan arī ielas, kur esam
spiesti pārbūvēt šīs komunikācijas, jo citādi mēs nevarētu nodrošināt
jūrmalniekus ar “Jūrmalas ūdens” pakalpojumiem – piemēram, Viktorijas iela.
Jā,
jāpiebilst, ka mēs atzīstam, ka tajā brīdī, kad notiek būvdarbi, tad tajās ielās
ir bardaks. Jo sevišķi ziemā – tad tur bez trokšņa vēl ir dubļi… viss kaut kas.
Cilvēki nevar pie savas mājas piekļūt ar sausām kājām, piebraukt ar auto. Es
saprotu viņu problēmas, bet tomēr aicinātu būt saprotošākus, jo arī celtniekam
nav viegli strādāt tādās ielās. Galu galā, tas viss tiek darīts jūrmalnieku
labā. Var jau teikt arī tā – tās neērtības būs dienu, nedēļu garumā, bet toties
ērtības pēc tam būs uz gadu gadiem. Arī ielas segums, lai arī mēs it kā
nedrīkstam to uzlabot, tomēr lielākoties pēc projekta īstenošanas ielu segums ir
labāks. Kaut vai tā pati Zemeņu ielu. Labi atceros, kāda tā bija pirms gadiem…
Pēc
Eiropas Savienības naudas devēju nosacījumiem mēs nedrīkstam ielas, kas ir ar
grants segumu, asfaltēt. To drīkst darīt tikai pašvaldība par saviem
līdzekļiem.
“Jūrmalas
ūdenim” bija lielisks lozungs: “Uzlabo dzīves kvalitāti!”. Tā ir taisnība –
dzīves kvalitāte paaugstinās! Iedomājies, tev nav jāiet uz aku ar spaini pēc
ūdens, nav jāved, jānes no veikala ūdens bunduļi dzeramajam ūdenim… Atver ūdens
krānu, un tek kvalitatīvs ūdens, un izlietotais aiztek… Nav jāuztraucas, kur un
kā tas aiztek. Pieredze liecina, ka lielākoties pat spices gadījumā ar visām
attīrīšanas ietaisēm ūdens pa krānu nāk ar paaugstinātu dzelzs saturu un visu
ko citu – viss aizkaļķojas, iekrāsojas dzeltens. No pilsētas ūdensapgādes
sistēmas ūdens nekad tāds nebūs (ja nu vienīgi mājā iekšā ir vecas caurules,
kas var dot piemaisījumus). Līdz ar to mājsaimniecībā ar tādām ikdienišķām
lietām kā uzkopšanas darbiem problēmu ir krietni mazāk. Ja parēķina, cik maksā tīrīšanas
līdzekļi, cik maksātu darba stundas… Tā tabula, kurā būtu jāuzskaita privātā
ūdens ieguves ietaises izdevumi (tiešie un netiešie) un privātās kanalizācijas
izdevumi, iznāktu visai pagara. Cilvēki ikdienā tam nepievērš uzmanību,
nerēķina patiesās izmaksas, un tāpēc par ūdeni un kanalizāciju pārmaksā.
|