SIA “Jūrmalas ūdens” vētras seku novēršanas darbi no 30.07. plkst. 14.00 līdz plkst. 31.07. plkst. 08.00
Zvani, protams,
joprojām ir par SIA “Jūrmalas ūdens” tiešo darbību un atbildību – ūdensapgādi
un centralizēto kanalizāciju -, tomēr lielākā daļa zvanu saistīti ar
nestrādājošo lietus ūdeņu meliorācijas sistēmu, kādēļ būtiski tika un joprojām
tiek iespaidota arī sadzīves kanalizācijas tīklu darbība.
Visvairāk
informācija ir bijusi par meliorācijas un lietus notekūdeņu novadīšanas
sistēmas darbības traucējumiem vai nestrādāšanu pilnībā. Līdz ar to SIA
“Jūrmalas ūdens” Avārijas dienesta brigāde, lai glābtu vai vismaz kaut nedaudz
uzlabotu situāciju Jūrmalas iedzīvotājiem, izbrauca un strādāja aptuveni 25
adresēs. Par būtiskākajiem meliorācijas un lietusūdens novadīšanas sistēmas
darbības traucējumiem personīgi tika informēts Attīstības pārvaldes
Inženierbūvju nodaļas vadītājs, jo sazvanīt stacionāro telefonu, kā informēja
iedzīvotāji, nebija iespējams.
Ar SIA “Jūrmalas
ūdens” tiešo atbildību saistīto izsaukumu pēc 30.jūlija plkst. 14.00 līdz 31.
jūlija plkst. 08.00 bija 14. deviņi izsaukumi bija saistīti ar centralizētās
kanalizācijas darbības problēmām, bet piecās adresēs nācās atslēgt iekšējo
tīklu ūdens padevi, jo lietavu izskaloto cauruļvadu pamatnes vai izgāzto koku
dēļ bija pārrauti ūdensvadi īpašumu robežās. Kopumā kopš 30.07. plkst. 08.00
līdz 31.07. plkst.08.00 saistībā ar centralizēto kanalizāciju un ūdensvadu
tīklu darbību Avārijas dienesta brigādes ir apsekojušās un iespēju robežās
novērsušas vētras postījumu sekas 30 adresēs.
Līdztekus SIA
“Jūrmalas ūdens” remontbrigāde darīja visu, lai iespēju robežās ātrāk
saremontētu sadzīves kanalizācija spiedvadu. Spiedvada plīsums notika, jo
lietus meliorācijas sistēmas netika galā ar pienākošo lietus notekūdeņu
daudzumu, kas dažādu iemeslu dēļ nonāca sadzīves kanalizācijas tīklos. Tā
rezultātā izveidojās paaugstināts hidrauliskais spiediens, kas divas reizes
pārsniedz maksimāli projektā paredzēto. Darbus līdz galam paveikt joprojām kavē fakts,
ka spiedvada plīsuma vieta gandrīz pilnībā ir zem palu ūdeņu līmeņa. Tāpēc, lai
nodrošinātu sadzīves kanalizācijas novadīšu, vairākas sūkņu staciju darbība
tika pārorientēta kanalizācijas satura novirzīšanai nevis uz Slokas Notekūdeņu
attīrīšanas iekārtām (NAI), bet Lielupi, no kurienes kanalizācija tiek pārsūknēta
uz SIA “Rīgas ūdens” attīrīšanas iekārtām. Jāpiebilst, ka lielākā daļa sūkņu
staciju sūkņu atrodas zem palu ūdens, taču to darbība turpinājās, jo tie ir
piemēroti darbam arī šādos apstākļos.
Taču vētras laikā
elektrības zuduma dēļ daļa sūkņu nestrādāja. Tai pat laikā daļa iedzīvotāju
glābdami savus īpašumus no applūšanas, jo lietusūdens novadīšanas un
meliorācijas sistēmas nestrādā, patvarīgo atvēra sadzīves kanalizācijas aku
vākus pārpludinot sadzīves kanalizācijas sistēmas tīklus. Slokas NAI vakar,
30.07. sadzīves kanalizācijas sistēmā ieplūdušo un apzināti iepludināto palu
ūdeņu dēļ kopumā attīrīja 36000 kubikmetrus notekūdeņu lai gan iekārtas pēc
normatīviem paredzētas 9000 m3 . Ikdienā Slokas NAI attīra no 6000 līdz 7000 m3 notekūdeņu jeb 5 – 6 reizes mazāk.
Iedzīvotāji
informēja arī par cilvēkiem, kuri savus pagalma un applūdušo pagrabu
lietusūdeni ar sūkņiem sūknēja kanalizācijas sistēmās. Diemžēl, brīdī, kad
Avārijas dienesta brigāde atbrīvojās no iepriekšējā izsaukuma, lai dotos
pārliecināties par šo normatīvo aktu pārkāpumu, sūknēšana vairs nenotika.
Atkārtoti uzsveram, ka pēc esošajiem normatīvajiem aktiem lietus ūdeņu
novadīšana centralizētajā sadzīves kanalizācijas sistēmā ir aizliegta un
administratīvi sodāma.
Tāpat iedzīvotāji
informēja, ka pēc reljefa augstāk dzīvojošie savu pagalmu palu ūdeni sūknēja
meliorācijas novadgrāvjos, bet tas savukārt paaugstināja zemāk dzīvojošo
iedzīvotāju pagalmu palu ūdeņu līmeni. Tāpēc lūdzam: esiet izprotoši viens pret
otru un pirms veiciet šādus sūknēšanas darbus, pārliecinieties, ka pārsūknētie
lietusūdeņi neradīs skādi jau tā cietušiem kaimiņiem.
SIA “Jūrmalas
ūdens” vētras seku novēršanas darbi 30.07.24. līdz plkst. 14.00
Avārijas dienestā
uzklausīti aptuveni 200 iedzīvotāju zvani un piefiksētas adreses un problēmas,
kas saistītas gan ar SIA “Jūrmalas ūdens” tiešo darbību un atbildību –
ūdensapgādi un centralizēto kanalizāciju -, gan lietus ūdeņu meliorācijas
sistēmas darbību, kur tās darbības traucējumu dēļ ir radusies sadzīves
kanalizācijas notekūdeņu noplūde.
Līdz 30. jūlija
plkst. 14.00 divas brigādes ir apsekojušas un iespēju robežās novērsušas sekas,
kas saistītas ar uzņēmuma tiešo darbību, 16 adresēs. Avārijas dienesta brigādes
strādājušas adresēs Dubultos, Mellužos, Pumpuros, Ķemeros un Valteros.
Ķemeros fiksēts
gadījums, kad 80 gadus veca sieviete pagalma lietus ūdeņu sūknēja sadzīves
kanalizācijas akā. Pievēršam uzmanību, ka pēc esošajiem normatīvajiem aktiem
lietus ūdeņu novadīšana centralizētajā sadzīves kanalizācijas sistēmā ir
aizliegta un administratīvi sodāma.
Plkst. 14.00
joprojām notiek kanalizācijas spiedvada plīsuma remontdarbi un novērstas
avārijas sekas. Spiedvada plīsums saistīts ar milzīgu pārslodze – datorsistēma
fiksē, ka spiedvads gandrīz nepārtraukti strādā ar plūsmu, kas divas reizes
pārsniedz maksimāli projektā paredzēto. Šāds kanalizācijas daudzums saistīts ar
to, ka zemākajās vietās sadzīves kanalizācijas akās no virzemes ieplūst palu
lietusūdeņi.
Vairākās adresēs
tāpat ir noslēgta ūdensapgāde, jo īpašumu pievados konstatēti ūdens noplūde,
kuru izsaukusi gruntūdeņu izskalojumi un cauruļvadu plīsumi. Iekšējo ūdensvadu
remontdarbi ir īpašnieku pārziņā.
Iedzīvotājiem par
avārijas situācijām, kas saistītas ar ūdensapgādi un sadzīves kanalizāciju (ne
lietusūdeņu novadīšanu) jāzvana Avārijas dienesta dispečeriem: 80205004
(bezmaksas tālrunis); +371 67811380 vai sabiedrisko attiecību speciālistam:
29119290. MELIORĀCIJAS UN LIETUS NOTEKŪDEŅU JAUTĀJUMOS JĀVĒRŠAS: melioracija@jurmaka.lv ; tel.nr. 67147596
|