LIETOTĀJS VAI BLAKUS KLIENTS?

Vai pieslēgums
ūdenssaimniecības komunikācijām ir drošs ilgtermiņā
Vēsturiskais mantojums
Likumdevējs,
izdodot normatīvo regulējumu, nosaka tiesības un pienākumus gan sabiedriskā
pakalpojuma lietotājam (nekustamā īpašuma īpašniekam), gan pakalpojuma
sniedzējam (SIA “Jūrmalas ūdens”, turpmāk tekstā JŪ), līdz ar to abām pusēm tos
godprātīgi izpildot jānodrošina sistēmas pilnvērtīga apsaimniekošana pilsētā
kopumā, lai ūdenssaimniecības pakalpojumi būtu droši, nepārtraukti un kvalitatīvi
ne tikai iedzīvotājiem katrā atsevišķajā mājsaimniecībā, bet būtu nodrošināta
arī atbilstoša ūdensapgāde hidrantos, ko izmanto Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienests, dzēšot ugunsgrēkus pilsētas teritorijā. Arī attiecībā uz
kanalizācijas tīkliem, pienākums ievērot vides aizsardzību un notekūdeņu
novadīšanu līdz atbilstošai attīrīšanai vienlīdz jāievēro abām pusēm. Lai šīs prasības ievērotu, JŪ ik gadu veic
vecāko posmu tīklu rekonstrukciju, kā arī resursietilpīgi strādā pie ūdens
zudumu un sadzīves kanalizācijas pieplūžu mazināšanas, monitorējot tīklus visā
pilsētā. Publicējot šo rakstu vēlamies vērst iedzīvotāju uzmanību uz to, ka par
sava pagalma tīkliem un pieslēgumu jārūpējas arī privātīpašumu
apsaimniekotājiem. Agrāk mierīgi varēja nesatraukties, ja mājās tek krāns vai
pods, tomēr uzstādot ūdensskaitītājus, visi kopā iemanījāmies ātri vien
patēriņu ievērojami stabilizēt, līdz ar to samazinot ikdienā patērēto ūdens
daudzumu. Attīstoties normatīvajam regulējumam un vides aizsardzības prasībām,
esam nonākuši vēl pakāpi tālāk, jo uzskaite no katra atsevišķā dzīvokļa bija
jāpārceļ uz piederības robežu, kas parasti ir uz privātīpašuma robežas vai
ievada daudzdzīvokļu mājā. Ar zudumu un pieplūžu regulējumu daudzdzīvokļu mājās
likumdevējs ir strādājis rūpīgi un apsaimniekotāji kārtību ievēro. Nu pienākusi
kārta par iekšpagalma tīkliem pastiprināti interesēties arī privāto
mājsaimniecību sektoram. Tas nepieciešams, lai likvidētu zudumus un pieplūdes
tīklu vecākajos posmos, kas radušies nekvalitatīvas būvniecības dēļ vai tīklu
nolietojuma rezultātā.
Normatīvais regulējums
Kā vēl viens
aspekts, kas rada neuzskaitīta ūdens patēriņu ir tādu tīklu izbūve, kas no
ielas tīkla pieslēguma vietas (JŪ īpašumā esošie tīkli) līdz privātīpašumā
esošajiem tīkliem šķērso vienu vai vairākus citiem īpašniekiem piederošus
zemesgabalus, faktiski izveidojot “lietotāja”[1]
un “blakus klienta[2]
(blakuslietotāja)[3]”
attiecības tiesību aktu izpratnē. Pašvaldību saistošajos noteikumos skaidri
definēts lietotāja jeb privātīpašnieka pienākums glabāt pieslēguma izbūves
tehnisko dokumentāciju, kā arī rūpēties lai tā būtu pilnīga. Līdz ar to aicinām
ikvienu pārliecināties par to, vai Jūsu īpašumam izbūvētais tīkls ir
nepastarpināti savienots ar JŪ piederošo tīklu. tas nepieciešams, lai ilgtermiņā
būtu iespējams saņemt pakalpojumu, kas nav atkarīgs no trešajām personām, kuru
rīcību dažkārt nevar ietekmēt ne privātīpašnieks, ne JŪ.
Kāpēc par to būtu jāsāk domāt jau šodien?
JŪ jau ilgstoši
iegulda salīdzinoši lielas investīcijas, nodrošinot ūdenssaimniecības tīklu
paplašināšanu, lai izpildītu tiesību aktu prasībās noteikto dzeramā ūdens un
sanitārijas pieejamību pilsētā. Tas bija nepieciešams, jo Jūrmala vēsturiskās
apbūves īpatnību dēļ veidojusies kā atsevišķu pilsētu un ciemu apvienojums,
līdz ar to tīklu pārklājums vēl salīdzinoši nesen bija neliels. Eiropas
Savienības Kohēzijas fonda (turpmāk ES KF) līdzfinansētajā projektā “Jūrmalas
ūdenssaimniecības attīstība IV kārta” izbūvēti vairāk nekā 81 km ūdensapgādes
un 82 km kanalizācijas tīklu dažādos Jūrmalas rajonos. Līdz ar to daudziem
Jūrmalas iedzīvotājiem jau šobrīd ir pieejama iespēja pieslēgties
centralizētajiem tīkliem nepastarpināti, pilnībā izslēdzot augstāk minēto risku
iestāšanos. Gadījumā, ja īpašnieks sev vien zināmu iemeslu dēļ izvēlas saglabāt
esošo tehnisko risinājumu, tad nākotnē jārēķinās ar sekojošo:
(1)
Tiesību
aktos sniegtais regulējums nepasargā patērētāju, jo “Pakalpojumu sniedzējs neatbild par trešo personu darbībām, kā rezultātā
ūdensapgādes un/vai kanalizācijas pakalpojuma sniegšana Lietotājam kļūst
neiespējama. Tas attiecas arī uz gadījumiem, kad Lietotāja ūdensapgādes un/vai
kanalizācijas tīkli iet caur citu īpašnieku gruntsgabaliem (teritoriju), kuriem
tiek pārtraukta pakalpojumu sniegšana[4]”;
(2)
Gadījumā,
ja vecākajos tīklos, kas vēl papildus citām tehniskajām ķibelēm šķērso
privātīpašumus, kur nereti piekļuve tīklam ir apgrūtināta, JŪ atsevišķos
gadījumos nākas pieņemt nepopulāru lēmumu šādus posmus nerekonstruēt vai arī to
tehniski nav iespējams izdarīt avārijas situāciju dēļ.
Laikā, kad
ikdienas preču grozu un tam nepieciešamo finansējumu tik ļoti ietekmē dažādi
vietēja un globāla rakstura pavērsieni, ikviens izvērtē ikdienas ieradumus un
izmaksu pozīcijas. Zinot, ka ūdensapgāde un sadzīves kanalizācijas novadīšana
ir primāri nepieciešama ikviena sevi cienoša indivīda dzīvē, zināsim savas
tiesības un ievērosim savus pienākumus, lai ūdenssaimniecības pakalpojumu
saņemšana būtu pieejama, ērta un vienkārša.
|